Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /libraries/cms/application/cms.php on line 471

Życie na ziemi opiera się na działaniu zawartego w roślinach zielonego barwnika - chlorofilu. Jego cząsteczka to miniaturowy kolektor słoneczny o skomplikowanej budowie białkowej


Małgorzata Godlewska

Kolektor taki pochłnia energię emitowaną przez Słońce. Energia świetlna, która wpada w pułapkę w procesie fotosyntezy, jest następnie przekształcana w energię wiązań chemicznych: z pobranego z atmosfery dwutlenku węgla i uzyskanej z gleby wody, pod wpływem życiodajnych promieni Słońca w ciałkach zieleni, zwanych chloroplastami, rośliny wytwarzają glukozę oraz tlen. Nie muszą polować, by żyć i rosnąć. Są samożywne, samowystarczalne. Co więcej, produkując pożywienie dla zwierząt i ludzi. Drapieżniki żywią się wprawdzie innymi zwierzętami, jednak w każdym łańcuchu pokarmowym rośliny stanowią podstawe. Podstawę życia takiego, jakie znamy.

Warto zarezerwować na talerzu miejsce dla zieleniny. Raczej dla warzyw z ogrodu czy targowiska, niż suplementów z chlorofilem. Świeże zielone liście są najzdrowszym pokarmem, jaki możemy sobie zaserwować. Im zieleń ciemniejsza, tym więcej chlorofilu. Składnikowi temu towarzyszy szereg innych związków o uzdrawiających właściwościach. Warzywa liściowe w codziennej diecie to zastrzyk młodości i energii.

→ O czym jeszcze piszemy w numerze sierpniowym?

Można sięgnąć po najpopularniejsze: natkę pietruszki, szczypiorek, koperek, sałaty, szpinak, roszponkę, rukolę, rzeżuchę, cykorię, zielone kiełki. Używajmy innych zielonych warzyw i owoców, jak ogórki, brokuły, awokado oraz kiwi. Korzystajmy na co dzień ze świeżych ziół przyprawowych: bazylii, lebiodki, znanej jako oregano, rukwi wodnej, lubczyku, estragonu, cząbru, kolendry, czosnku niedźwiedzieco, mięty, melisy, rozmarynu, mięty. Z braku świeżych można zastosować zioła suszone lub mrożone. Dieta śródziemnomorska, uważana obecnie za najzdrowszy model żywienia, pełna jest zieleniny oraz świeżych ziół - i to stanowi sekret jej skuteczności.

Następna faza zielonego szaleństwa to młode (bardzo młode!) liście pospolitych chwastów, a raczej modnych dzikich warzyw: pokrzywy, mniszka lekarskiego, komosy białej (lebiody), gwiazdnicy, podagrycznika, bluszczyku kurdybanka, czosnaczka, żółtlicy, ślazu, tasznika i wielu innych. Wiosna jest najlepszym okresem na eksperymenty z dzikną zieleniną, ale i później zawsze coś odrasta po skoszeniu. Zielone warzywa zbiera się z reguły przed kwitnieniem. Kiedy rośliny zakwitną, liście twardnieją, stają się łykowate i niesmaczne...

To jedynie fragment niniejszego artykułu. Pełną wersję przeczytasz w 8/2020  dostępnym także jako e-wydanie.

,

 

 
 
Joomla Extensions