Cukier ten coraz bardziej rozpowszechnia się w naszej diecie. Niestety ostatnie badania wykazują, że jest on niezwykle niebezpieczny


Piotr Derentowicz

W miodzie i owocach występuje naturalny cukier prosty - fruktoza. Jej źródłem jest dwucukier sacharoza oraz syrop glukozowo-fruktozowy. W ostatnich latach obserwuje się zwiekszenie spożycia fruktozy w postaci naturalnej oraz syropu.

Obrastanie tłuszczem

Dieta bogata we fruktozę prowadzi do wzrostu stężenia trójglicerydów oraz całkowitego stężenia cholesterolu. Pod wpływem tego cukru nie tylko zwiększa się poziom lipidów w surowicy, ale nasz organizm zaczyna wręcz obrastać tłuszczem. Gromadzi się on w komórkach mięśni i wątroby, w tkance tłuszczowej trzewnej i innych miejscach.

→ O czym jeszcze piszemy w numerze sierpniowym?

Insulinooporność

To obniżona zdolność do indukowania przez insulinę wychwytu glukozy przez tkanki (które stają się na nią mniej wrażliwe), np. mięśniową i tłuszczową. W takiej sytuacji następuje wzrost wydzielania insuliny, co szybko prowadzi do uszkodzenia trzustki i rozwoju cukrzycy typu 2. Badania wskazują, że fruktoza powoduje spotępowanie insulinooporności. Wykazano, że zwyżka jej spożycia koreluje ze wzrostem stężenia peptydu C (markeru wydzielania insuliny)...

mało wiarygodne...

To jedynie fragment niniejszego artykułu. Pełną wersję przeczytasz w 8/2019  dostępnym także jako e-wydanie.

 

,

 

 
 
Joomla Extensions